sâmbătă, 25 mai 2013

Torțelul

Zilele acestea, trebăluind prin grădină împreună cu scumpa mea mămică, discutam despre...buruieni. Și am realizat că, de fapt, omul a dat denumirea de "buruieni" la plantele ale căror proprietăți terapeutice și culinare nu le cunoștea.
Astfel, am zărit agățat pe ceapă...torțelul.
M-am uitat în Enciclopedia plantelor scrisă de Constantin Pârvu și am facut un mic rezumat.



Cunoscut ca și borangic, cătină, cânepa dracului, cutorțel, gălbaza, inta, intorței, irita, lipici, mătușe, păr, părul Sf.Mării, steagul zânelor, tortoțel, torcățel, turțel.

Planta este cunoscută din vechime, decoctul ei se lua contra limbricilor. Femeile îl foloseau contra scurgerilor vaginale.
Iubitoare de căldură parazitează gazdele aflate pe soluri reavăn-jilave până la jilav-umede, urzici, hamei, bob.
Se recunoaște după tulpina firiformă, ramificată, galbenă, brună, rosiatică sau verzuie; florile sunt galbene, brune sau verzui.
Se folosesc părțile aeriene care se recoltează în momentul când planta este înflorită. Se usucă la umbră, în strat subțire.
Dacă parazitează plante medicinale poate lua din principiile active specifice ale acestora.

Fitoterapie.
Torțelul recoltat de pe plantele medicinale are proprietăți laxative, colagoge în insuficiența hepatică, carminative și slab diuretice. Provoacă o purgație ușoară; favorizează eliminarea bilei prin stimularea contracțiilor pereților veziculei biliare. Favorizează eliminarea gazelor din intestin. Actionează asupra epiteliului renal mărind excreția de urină.
Planta este indicată în constipație, insuficiența hepatică, boli renale.

Uz intern.
Constipații, insuficiență hepatică, boli renale :
Infuzie : 1 linguriță plantă uscată și mărunțită + 250 ml apă clocotită. Se acoperă și se lasă 15-20 min. Se strecoară și se bea conținutul a 2-3 căni pe zi, cu cca 30 min. înainte de masă.

Ascaroizi (limbrici)
Decoct : 1 linguriță plantă uscată și mărunțită  + 250 ml apă. Se fierbe 5 min. Se lasă acoperit 15-20 min. Se strecoară și se bea 2 căni pe zi, pe stomacul gol, dimineata și seara.

Uz extern.
Scurgeri vaginale
Decoct : 5 gr plantă uscată și mărunțită + 1 l apă. Se fierbe 5 min. Se acoperă 20 min. Se strecoară și se fac 2 spălături vaginale,dimineata și seara.

5 comentarii:

  1. Habar nu aveam ca are atatea indicatii terapeutice. La noi crestea prin gradina de legume, parazitand vrejurile de mazare, fasole. Chiar si printre flori, l-am gasit pe tufele de trandafiri, incarcand escaladarea :))
    Am observat ca in ultimii 2-3 ani a mai disparut. Poate si fiindca l-am tot rupt.

    RăspundețiȘtergere
  2. Interesant blog ai Mihaella! Sper sa ne auzim mai des!

    RăspundețiȘtergere
  3. pana acum nici eu nu stiam cat e de folositor.dar mi-am amintit ca Dumnezeu nu da nimic omului fara sa aibe si ceva folositor si am facut un pic de investigatii. multumesc pentru vizita Elly.

    RăspundețiȘtergere
  4. multumesc Ana Maria pentru vizita si apreciere.

    RăspundețiȘtergere